Serwis UMiG Piotrków Kujawski

herb

Strona główna » Aktualności » Gimnazjum w Piotrkowie Kujawskim » WSO
kreska
img
img
img
img
img
img
belka
ico ico ico
Plan miasta Galeria Informator lokalny
ico ico ico
Pogoda Służba zdrowia Ekologia
kreska
baner
kreska

Komunikaty / Ogłoszenia

Ogłoszenie Osoby pobierające świadczenia rodzinne
więcej...
Posterunek Policji w Piotrkowie Kujawskim informuje, iż z dniem 01.04.2007 r. obowiązuje nowy numer telefonu do jednostki Policji
więcej...
Urząd Miasta i Gminy informuje, że pozostała część artykułów niewidocznych na stronie głównej Miasta i Gminy Piotrków Kujawski znajduje się w dziale Archiwum
więcej...
kreska kreska

Newsletter

belka
WSO - Wewnętrzny System Oceniania

Spis treści
 
I.        Podstawy prawne.
II.       Cele ogólne i szczegółowe.
III.      Funkcje oceny.
IV.     Kryteria ocen - hierarchia wartości.
V.      Ogólne zasady i kryteria oceniania w szkole.
VI.     Wymagania programowe - przedmiotowe.
VII.    Zestaw narzędzi sprawdzania i oceniania.
VIII.    Egzamin klasyfikacyjny, sprawdzający i poprawkowy.
IX.      Egzamin gimnazjalny.
X.       Metody powiadamiania rodziców o osiągnięciach, postępach i wysiłkach uczniów.
XI.      Zasady i sposoby ewaluacji systemu oceniania.
 
I.                   Podstawy prawne:
 
1.            Ustawa z dnia 7 września 1991 r. z późn. zm. (tekst jednolity Dz. U. Z 1996 r. Nr 67, póz. 329)
2.            Zarządzenie MEN z dnia 7 września 2004 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
3.            Statut szkoły.
4.            ZarządzenieMEN z dnia 25 maja 1993 r. w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej (Dz. Urz. MEN z 1993 r. Nr 6, póz. 19).
5.            Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. Z 1999 r. Nr 14, poz. 129).
 
II.           Cele oceniania.
1.            Ogólne:
-           Diagnoza - określenie indywidualnych potrzeb i przyczyn trudności każdego ucznia
-           Informacja o efektywności procesu nauczania – opisywanie rozwoju i postępów uczniów, ewaluacja
i modyfikowanie procesu nauczania
-           Ocenianie dla stopnia - różnicowanie i klasyfikowanie uczniów
-           Upowszechnianie osiągnięć uczniów - porównywanie osiągnięć szkół, określanie stopnia opanowania standardów
-           Ewaluacja programów nauczania - ocena efektywności różnych modeli kształcenia.
        2. Szczegółowe:
-           pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia,
-           ukierunkowanie jego dalszej pracy,
-           wdrażanie do systematycznej pracy,
-           wyrabianie umiejętności samokontroli i samooceny,
-           kształtowanie umiejętności wyboru wartości pożądanych społecznie i kierowanie się nimi we własnym działaniu,
-           nabywanie umiejętności rozróżniania pozytywnych
i negatywnych zachowań,
-           dostarczanie rodzicom bieżącej informacji o postępach ich dzieci, a nauczycielom informacji o poziomie osiągnięć założonych celów kształcenia,
-           budowanie przez szkołę przy współpracy z rodzicami programów oddziaływań adekwatnych do rozpoznawanych potrzeb.
 
III.             Funkcje oceny:
 
1. Klasyfikująca:
-           ocena poziomu opanowania wiedzy w dłuższym dystansie,
-           różnicowanie i selekcja ucznia ze względu na dalsze ścieżki kształcenia,
-           porównywanie osiągnięć uczniów ze standardami,
-           informacja dla nadzoru i środowiska.
 
2. Diagnostyczna:
-           opis rozwoju osiągnięć ucznia;
-           rozpoznanie indywidualnych potrzeb każdego ucznia;
-           porównanie efektywności programu nauczania;
-           określanie efektywności stosowanych metod pracy;
-           informacja zwrotna dla ucznia, rodziców i nauczyciela;
-           branie przez ucznia odpowiedzialności za proces uczenia się;
 
3. Motywacyjna:
-           stwarzanie sytuacji pozwalającej na własny wybór
i podejmowanie decyzji zgodnie z możliwościami
i wymogami zadania,
-           skłanianie do tego, by osobiście i aktywnie zaangażowali się w naukę,
-           postrzeganie zadania szkolnego jako bezpośrednio lub pośrednio związanego z osobistymi potrzebami, zainteresowaniami i celami,
-           dostrzeganie szansy na podejmowanie ryzyka bez strachu przed niepowodzeniem.
 
IV.               Hierarchia wartości.
 
1.       STOSOWANIE WIADOMOŚCI W NOWYCH SYTUACJACH.
2.       UMIEJĘTNOŚĆ INTERPRETACJI, UZASADNIENIA.
3.       UMIEJĘTNOŚĆ PRACY SAMODZIELNEJ.
4.       UMIEJĘTNOŚĆ SAMOOCENY.
5.       UMIEJĘTNOŚĆ PRACY W GRUPIE.
6.       WYTRWAŁOŚĆ.
7.       ZNAJOMOŚĆ FAKTÓW I POJĘĆ.
8.       STOSOWANIE WIEDZY W TYPOWYCH SYTUACJACH.
9.       TEMPO PRZYSWAJANIA WIEDZY.
10.      STOSOWANIE JĘZYKA PRZEDMIOTU.
     11.     POSTAWA.
     12.     NIEZALEŻNOŚĆ.
 
 
V.          Ogólne zasady i kryteria oceniania w szkole.
 
 
1.            Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują ustnie uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o:
 
a)       wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
b)       sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
c)        warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
d)       przewodniczący klas otrzymują do końca września zestaw kryteriów i wymagań edukacyjnych z przedmiotów nauczanych w danej klasie.
2.            Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania.
3.            Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń
i jego rodzice otrzymują do wglądu. Rodzice podpisują się pod oceną. Prace klasowe przechowywane są w szkole.W przypadku nie zwrócenia pracy klasowej nauczycielowi uczeń otrzymuje uwagę negatywną do zeszytu uwag.
4.            Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
5.            Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej lub innej Poradni Specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
6.            Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki
i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
7.            Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego
i informatyki na podstawie opinii wydanej przez lekarza.
8.            Klasyfikacja ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych
w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów.
9.            Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
10.        W klasach integracyjnych śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcie edukacyjne po zasięgnięciu opinii nauczyciela wspomagającego.
11.        Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w roku w terminie do 31 stycznia.
12.        Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne jak i śródroczne są w stopniach według następującej skali:
-    stopień niedostateczny (l) - ndst.
-    stopień dopuszczający (2) - dp.
-    stopień dostateczny (3)-dst.
-    stopień dobry (4) - db.
-    stopień bardzo dobry (5) - bdb.
-    stopień celujący (6) - cel.
a)                      ocenę semestralną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych,
a końcoworoczną na podstawie oceny semestralnej i ocen cząstkowych z II semestru,
b)                      oceny cząstkowe z prac pisemnych wyrażone mogą być z plusami
i minusami. Każda taka ocena musi być umotywowana w sposób wybrany przez nauczyciela danego przedmiotu, jednak stosuje się do ogólnych kryteriów:
powyżej 100 % - celujący (6)
90 – 100 % - bardzo dobry (5)
70 – 89 % - dobry (4)
50 – 69 % - dostateczny (3)
36 – 49 % - dopuszczający (2)
mniej niż 35 % - niedostateczny (1)
c)                       oceny z przedmiotu wystawia nauczyciel uczący przedmiotu.
 
13. Przyjmujemy następujące kryteria ocen z przedmiotów:
 
a) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań koniecznych,
 
b)   ocenę dopuszczającą (wymagania konieczne) otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:
-    niezbędne w uczeniu się danego przedmiotu,
-    potrzebne w życiu.
Wymagania konieczne wskazują na braki w opanowaniu wiadomości
i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowanie w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych (czyli na ocenę dostateczną).
 
c) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:
-           najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu,
-           łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,
-           o niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne,
-           często powtarzające się w programie nauczania,
-           dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
-          określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej,
-          dotyczące głównie prostych, uniwersalnych umiejętności,
w najmniejszym zakresie wiadomości,
 
d) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:
-               istotne w strukturze przedmiotu,
-               bardziej złożone, mniej przystępne aniżeli elementy treści zaliczane do wymagań podstawowych,
-               przydatne, ale niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu
i innych przedmiotów szkolnych,
-               o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
-               użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
-               wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów (przykładów) znanych z lekcji i podręcznika
 
e) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:
-           złożone, trudne, ważne do opanowania,
-           wymagające korzystania z różnych źródeł,
-           umożliwiające rozwiązywanie problemów,
-           pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym,
-           gwarantujące pełne opanowanie programu,
f) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania wykraczające:
 
-           znacznie wykraczające poza program nauczania,
-           stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia, wynikające
z indywidualnych zainteresowań,
-           zapewniające pełne wykorzystanie informacji dodatkowych,
-           wymagające zastosowania rozwiązań nietypowych,
-           zostaje finalistą konkursu wojewódzkiego.
 
14. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
15. Uczeń otrzymuje promocję, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym programie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
16. Ustalona przez nauczyciela, albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem punktu 17.
17. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych. W przypadku stwierdzenia tego faktu dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości
i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Skład komisji
-           dyrektor szkoły,
-           nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
-           dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
18. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna
z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
19. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
-           skład komisji,
-           termin sprawdzianu,
-           zadania sprawdzające,
-           wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
20. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
21. Przepisy z punktów 16-18 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tymże termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
 
22. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
 
23.Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, jeżeli ponadto przystąpił do egzaminu.
 
24.Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów dokumentowane jest w dzienniku lekcyjnym.
 
25.Uczeń ma prawo do pomocy w nauce ze strony nauczyciela i kolegów, jeżeli zaległości powstały z przyczyn od niego niezależnych (choroba, wypadki losowe, słabsze zdolności).
26.W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
 
27. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony".
 
28.Na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach śródrocznych (rocznych).
O przewidywanym dla ucznia śródrocznym (rocznym) stopniu niedostatecznym należy poinformować ucznia i pisemnie jego rodziców na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. Potwierdzenie poinformowania rodziców przechowuje się w dokumentacji wychowawcy klasy.
29. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.
 
VI.               Zestaw narzędzi sprawdzania i oceniania.
 
 
1.            Formy oceniania - narzędzia:
 
-           prace klasowe,
-           sprawdziany pisemne,
-           testy,
-           odpowiedzi ustne,
-           prace długoterminowe,
-           praca w grupie,
-           praca indywidualna,
-           samoocena,
-           projekty edukacyjne,
-           referaty,
-           zeszyt przedmiotowy i ćwiczenia.
 
2.            W szkole obowiązują następując normy dotyczące pisemnych zadań szkolnych:
 
-           terminy prac są wpisywane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem (nie więcej niż 3 w tygodniu i jedna
w ciągu dnia lekcyjnego),
-           prace klasowe muszą być poprawione w terminie 2 -tygodniowym, omówione na lekcji i dane uczniowi do wglądu,
-           prace klasowe przechowywane są w szkole w czasie jednego roku od zakończenia roku szkolnego,
-           krótkie sprawdziany (kartkówki) sprawdzające wiedze
i przygotowanie ucznia z trzech ostatnich lekcji winny być poprawione, ocenione w terminie l tygodnia i oddane uczniowi,
-           na l tydzień przed klasyfikacją śródroczną, a na 2 tygodnie przed klasyfikacja roczną należy zakończyć przeprowadzanie prac klasowych.
 
3.            Nauczyciel jest zobowiązany conajmniej raz w roku sprawdzić zeszyt przedmiotowy - zeszyt ćwiczeń, i conajmniej raz w semestrze ocenić prace domową.
 
 
 
4.            Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może pisać pracy klasowej z całą klasą to powinien to uczynić w terminie dwu - tygodniowym.
 
5.            Nie zadajemy prac domowych na czas trwania przerw świątecznych
i ferii (z wyjątkiem lektur z języka polskiego).
 
6.            Uczeń ma prawo do jednokrotnego nieprzygotowania się do lekcji
w semestrze w przypadku jednej lub dwóch godzin przedmiotów
w tygodniu, a do dwukrotnego nieprzygotowania się do lekcji
w semestrze w przypadku więcej liczby godzin przedmiotów w tygodniu. Uczniowie zgłaszają nieprzygotowanie na początku lekcji. Nieprzygotowanie się do lekcji nie zwalnia uczniów od aktywności na lekcji. Nieprzygotowanie obejmuje także prace domowe, nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych.
 
7.            W przypadku reprezentowania szkoły w zawodach i w konkursach prawo do zwolnienia ma uczeń w dniu zawodów, a także w następnym dniu po zawodach lub konkursach.
 
8.            Pierwsze dwa tygodnie września są dla uczniów klas I dniami bez ocen niedostatecznych.
 
 
VII.            Egzamin klasyfikacyjny, sprawdzający, poprawkowy.
 
 
A. Egzamin klasyfikacyjny.
1.            Uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny na wniosek swój, swoich rodziców i opiekunów prawnych:
-               jeżeli jego nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania są usprawiedliwione,
-               jeżeli nieobecności są nieusprawiedliwione Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin wówczas, gdy z taką prośbą zwróć i się uczeń lub jego rodzice,
-