Serwis UMiG Piotrków Kujawski

herb

Strona główna » Aktualności » Gimnazjum w Piotrkowie Kujawskim » Statut szkolny
kreska
img
img
img
img
img
img
belka
ico ico ico
Plan miasta Galeria Informator lokalny
ico ico ico
Pogoda Służba zdrowia Ekologia
kreska
baner
kreska

Komunikaty / Ogłoszenia

Ogłoszenie Osoby pobierające świadczenia rodzinne
więcej...
Posterunek Policji w Piotrkowie Kujawskim informuje, iż z dniem 01.04.2007 r. obowiązuje nowy numer telefonu do jednostki Policji
więcej...
Urząd Miasta i Gminy informuje, że pozostała część artykułów niewidocznych na stronie głównej Miasta i Gminy Piotrków Kujawski znajduje się w dziale Archiwum
więcej...
kreska kreska

Newsletter

belka
Statut szkolny

Podstawy prawne
 
-          Ustawa z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (z późn. zm.)
-          Rozporządzenie MEN z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznego gimnazjum
(z późn. zmi.)
-          Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (z późn. zm.)
-          Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
-          Konwencja o Prawach Dziecka
 
ROZDZIAŁ I
 
NAZWA GIMNAZJUM
 
§ 1
 
1.         Niniejszy statut dotyczy publicznego gimnazjum dla dzieci
i młodzieży, którego pełna nazwa brzmi: Gimnazjum im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Piotrkowie Kujawskim
2.          Ustalona nazwa używana jest przez gimnazjum w pełnym brzmieniu. W pieczątkach i stemplach, w zależności od ich wymiaru można używać skrótów.
3.          Adres gimnazjum jest następujący:
Gimnazjum im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego
88 – 230 Piotrków Kujawski
ul. Włocławska 39
tel. (0 – 54) 26 55 100
e-mail:
 
ROZDZIAŁ II
 
DANE OGÓLNE
 
§ 2
 
1.         Gimnazjum im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Piotrkowie Kujawskim zwane dalej Gimnazjum prowadzone jest przez Radę Miasta w Piotrkowie Kujawskim.
2.         Do obwodu tej szkoły włączone są następujące miejscowości:
Piotrków Kujawski, Anusin, Bycz, Byszewo, Chełmiczki, Czarnotka, Dębołęka, Gradowo, Higieniewo, Jerzyce, Józefowo, Jurkowo, Kaczewo, Kaspral, Katarzyna, Kozy, Kózki, Leszcze, Lisianki, Lubsin, Łabędzin, Łączki, Malina, Marianowo, Mostki, Nowa Wieś, Palczewo, Połajewo, Połajewek, Przedłuż, Przewóz, Rogalin, Rudzk Duży, Rudzk Mały, Rzeczyca, Rzepiska, Sokoły, Stawiska, Szewce, Wójcin, Świątniki, Teodorowo, Trojaczek, Wąsewo, Wincentowo, Wójcin, Zborowiec, Zakręta, Zborowczyk, Krogulec.
§ 3
 
1.        Gimnazjum posiada własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
2.        Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
3.        Zasady gospodarki finansowej gimnazjum określają odrębne przepisy.
4.         
§ 4
 
1.       Cykl kształcenia trwa trzy lata i jest zgodny z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania.
 
§ 5
 
1.       Nauka w Gimnazjum jest bezpłatna.
 
§ 6
 
1.       Czas rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
2.       Organizację kształcenia ustala się corocznie i zależna jest ona od warunków, jakimi w danym roku dysponuje szkoła:
1)      zajęcia dydaktyczne mogą odbywać się w soboty,
2)      na terenie Gimnazjum mogą być prowadzone zajęcia płatne dla uczniów, organizowane przez osoby prywatne, fundacje, stowarzyszenia i podmioty gospodarcze,
3)      Gimnazjum może wprowadzać innowacje pedagogiczne
i eksperymenty zgodnie z aktualnymi przepisami prawa,
4)      w szkole mogą być prowadzone różne formy działalności komercyjnej np. prowadzenie sklepiku, wydawanie gazetki szkolnej, prowadzenie kursów i innych usług tym podobnych.
ROZDZIAŁ III
 
CELE I ZADANIA GIMNAZJUM
 
§ 7
 
1.       Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1)      umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Gimnazjum poprzez:
a.       prowadzenie nauczania dającego możliwość osiągnięcia przez ucznia wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszego procesu kształcenia,
b.       atrakcyjny i nowatorski proces nauczania,
c.       stwarzanie warunków sprzyjających pełnej integracji uczniów niepełnosprawnych i sprawnych,
d.       nauczanie języków obcych;
2)      umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
a.       poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne,
b.       rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,
c.       preorientację zawodową,
3)      kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku ucznia, poprzez:
a.       zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów,
b.       systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
c.       realizowanie programu wychowawczego;
d.       realizowanie programu profilaktycznego,
4)      sprawuje opiekę nad uczniami stosownie do ich potrzeb
i możliwości Gimnazjum, poprzez:
a.       zorganizowanie zajęć świetlicowych,
b.       umożliwienie spożywania posiłków,
c.       system zapomóg i stypendiów – w miarę posiadanych środków,
d.       prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
e.       prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej,
f.        możliwość prowadzenia zajęć logopedycznych, socjoterapeutycznych i rehabilitacyjnych,
g.       likwidację barier architektonicznych;
5)      zajęcia, o których mowa powyżej, prowadzone są w szkolnych zespołach klasowych przy współudziale między innymi: wychowawców nauczycieli, pedagoga, psychologa, nauczyciela wspomagającego w oddziałach integracyjnych;
6)      Gimnazjum realizuje określone zadania dydaktyczne i opiekuńczo – wychowawcze zgodnie z przepisami obowiązującymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności:
a.       zapewnia uczniom bezpieczeństwo na lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych, w czasie przerw międzylekcyjnych i przy zbiorowych wyjściach poza obręb Gimnazjum,
b.       nakłada na nauczyciela obowiązek pełnienia dyżurów, zatwierdzonych przez Radę Pedagogiczną w harmonogramie,
c.       nakłada na nauczyciela obowiązek zgłaszania Dyrektorowi Gimnazjum o wszelkich zagrożeniach zdrowia i życia ucznia,
d.       sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami rozpoczynającymi naukę w Gimnazjum i uczniami niepełnosprawnymi.
2.       Gimnazjum będzie dążyć do wypracowania uniwersalnych celów i zadań, które będą służyć wszystkim i będą zabezpieczać trwałość i stabilność kierunków pracy szkoły:
1)      Gimnazjum może wprowadzać cele i zadania wyróżniające je spośród innych szkół, dyktowane uwarunkowaniami szkoły w środowisku, opracowane przez nauczycieli, uczniów, rodziców,
2)      cele i zadania szkoły mogą ulegać modyfikacji pod wpływem zmian zewnętrznych zachodzących w środowisku oraz sytuacji wewnętrznej szkoły.
3.       Realizacja zadań w Gimnazjum odbywa się z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
4.       Gimnazjum realizuje swoje zadania z uwagi zapewnienia uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
 
§ 8
 
1.       Gimnazjum realizuje proces dydaktyczny zapewniając równe szanse edukacyjne i wysoki poziom kształcenia każdemu uczniowi oraz wspomaga jego wszechstronny rozwój – jako osoby, wprowadzając go w życie społeczne
2.       Aby umożliwić szeroki rozwój zainteresowań uczniów i ich szczególnych zdolności, Gimnazjum organizuje:
1)         oddziały sportowe lub rozwijające inne zainteresowania uczniów, zwiększając ilość godzin tygodniowo z określonych przedmiotów,
2)         indywidualne programy nauczania,
3)         współdziała z ośrodkami kultury w tym także szkołami wyższego stopnia,
4)         wykorzystuje możliwości środowiska lokalnego w tym zakresie,
5)         udział w konkursach, olimpiadach sportowych.
3.       W celu wprowadzania efektywnych oddziaływań dydaktycznych w szkole będzie prowadzona szeroka diagnoza bieżącego stanu oraz systematyczne monitorowanie skuteczności wprowadzanych rozwiązań.
4.       Formy i metody diagnozowania i monitorowania stosowane w szkole zostały opracowane i zapisane w dokumencie „Wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły”.
 
 
ROZDZIAŁ IV
 
ORGANY GIMNAZJUM
 
§ 9
 
1.       Organami Gimnazjum są:
·          Dyrektor,
·          Rada Pedagogiczna,
·          Rada Gimnazjum oraz Rada Rodziców – ich utworzenie uzależnione jest od inwencji rodziców,
·          Samorząd Uczniowski.
2.       Kompetencje wyżej wymienionych organów oraz szczegółowe zasady ich współdziałania określa ustawa, rozporządzenia wykonawcze do ustawy oraz regulaminy wewnętrzne.
3.       W celu bieżącej wymiany informacji i poglądów organy Gimnazjum mogą zapraszać na swoje plenarne lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów szkoły.
4.       Zapewnia się każdemu z organów Gimnazjum możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i statutem szkoły.
5.       Każdy organ Gimnazjum może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
 
DYREKTOR GIMNAZJUM
 
§ 10
 
Dyrektor wykonuje zadania administracji publicznej poprzez wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie ustawy i przepisów wykonawczych w szczególności:
1.       Powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej.
2.       Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami.
3.       Przyznaje nagrody, wymierza kary pracownikom Gimnazjum.
4.       Wydaje polecenia służbowe wszystkim pracownikom.
5.       Dokonuje oceny pracy nauczycieli.
6.       W ramach awansu zawodowego nauczycieli:
1)      przyjmuje wnioski nauczycieli o rozpoczęciu stażu,
2)      przydziela opiekuna stażu nauczycielowi ubiegającemu się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego lub mianowanego,
3)      zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela,
4)      wspiera nauczyciela odbywającego staż,
5)      dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela,
6)      powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się
o awans na stopień nauczyciela kontraktowego,
7)      bierze udział w pracach komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego,
8)      bierze udział w pracach komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela dyplomowanego,
9)      nadaje stopień awansu zawodowego nauczycielowi stażyście na stopień nauczyciela kontraktowego,
10)prowadzi rejestr zaświadczeń wydanych przez komisję kwalifikacyjną o uzyskaniu akceptacji na stopień nauczyciela kontraktowego.
7.       Mianuje nauczycieli w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
8.       Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego, obowiązku nauki i wydaje stosowne decyzje w zakresie:
1)      zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą
i przeprowadzanie egzaminu klasyfikacyjnego,
2)      odroczenia obowiązku szkolnego,
3)      zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na czas określony zgodnie z właściwymi przepisami,
4)      przeniesienia ucznia do innej szkoły.
9.       Przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów
10.   Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami.
11.   Prowadzi dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.
12.   Realizuje pozostałe zadania wynikające z przepisów oraz wydaje stosowne decyzje.
13.   Reprezentuje Gimnazjum na zewnątrz.
14.   Do kompetencji dyrektora należy doskonalenie jakościowego rozwoju szkoły z ukierunkowaniem na wszechstronny rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela oraz kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą Gimnazjum:
1)      dyrektor Gimnazjum jako kierownik jednostki oświatowej samorządu gminnego:
a.       opracowuje arkusz organizacyjny,
b.       dopuszcza do użytku szkolnego szkolny zestaw programów nauczania
c.       planuje szkolny program nauczania, organizuje pracę szkoły i kieruje jej działalnością,
d.       odpowiada za obsługę administracyjną, finansową
i gospodarczą szkoły,
e.       dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i jest odpowiedzialny za prawidłowe ich wykorzystanie – dba o powierzone mienie,
f.        zapewnia bieżącą informację o aktualnych problemach oświatowych i obowiązujących przepisach,
2)      dyrektor jako sprawujący nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców:
a.            opracowuje wewnątrzszkolny plan sprawowania nadzoru pedagogicznego,
b.            diagnozuje i ocenia efekty pracy nauczycieli, przeprowadzając mierzenie jakości pracy zgodnie
z rocznym planem pracy szkoły,
c.             stwarza warunki do realizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
d.            projektuje programy jakościowego rozwoju pracy Gimnazjum, uwzględniając wyniki mierzenia jakości pracy szkoły,
e.            inspiruje i wspomaga nauczycieli w wykonywaniu zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Gimnazjum,
f.              tworzy warunki do wprowadzania innowacji i nowatorstwa pedagogicznego,
3)      dyrektor jako Przewodniczący Rady Pedagogicznej:
a.            realizuje jej uchwały i sprawuje nadzór nad Radą Pedagogiczną w zakresie przestrzegania przez nią prawa,
b.            przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej,
c.             przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku ogólne wnioski sprawowania nadzoru,
d.            stwarza warunki do prawidłowej i terminowej realizacji wniosków.
15.   Dyrektor Gimnazjum w wykonywaniu zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Radą Gimnazjum i Samorządem Uczniowskim.
16.   Tworzy Radę Gimnazjum pierwszej kadencji.
17.   Rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami Gimnazjum.
 
 
RADA PEDAGOGICZNA
 
§ 11
 
1.       Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Gimnazjum w zakresie jej statutowych zadań edukacyjnych, uprawnionym do wydawania aktów prawa na terenie Gimnazjum.
2.       W ramach kompetencji stanowiących rada pedagogiczna:
1)         przygotowuje projekt statutu lub jego zmian i przedstawia do uchwalenia Radzie Gimnazjum; jeśli nie powołano Rady Gimnazjum, uchwala statut oraz jego nowelizację,
2)         ustala regulamin swojej działalności,
3)         zatwierdza plany pracy Gimnazjum po zaopiniowaniu przez Radę Gimnazjum,
4)         zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
5)         podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Gimnazjum,
6)         ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczyciela szkoły,
7)         uchwala program wychowawczy i profilaktyczny Gimnazjum, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Rady Gimnazjum i Samorządu Uczniowskiego,
8)         podejmuje uchwałę o przyjęciu ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, gdy po rocznym uczęszczaniu do Gimnazjum ukończył 15 lat i nie rokuje ukończenia nauki w normalnym trybie (wymagana zgoda rodziców i opinia poradni psychologiczno – pedagogicznej),
9)         może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny na prośbę ucznia (lub jego rodziców/prawnych opiekunów) niesklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na zajęcia edukacyjne w szkolnym planie nauczania,
10)      może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego, z jednych zajęć edukacyjnych,
11)      oddelegowuje swoich przedstawicieli do pracy w komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Gimnazjum,
12)      może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy na prośbę ucznia (lub jego rodziców/prawnych opiekunów) w przypadku dwóch ocen niedostatecznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

 
3.       Rada Pedagogiczna opiniuje:
1)         organizację pracy Gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2)         projekt planu finansowego Gimnazjum,
3)         wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4)         propozycje Dyrektora Gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5)         akt założycielski zespołu szkół, w skład którego ma wejść,
6)         indywidualny program lub tok nauki,
7)         powierzenie stanowiska Dyrektora Gimnazjum kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,
8)         przedłużenie powierzenia stanowiska Dyrektora Gimnazjum na kolejny okres,
9)         powierzenie i odwołanie ze stanowisk kierowniczych w Gimnazjum,
10)      szkolny zestaw programów nauczania.
4.       Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem:
1)         do organu prowadzącego w sprawie nadania Gimnazjum imienia,
2)         do Dyrektora Gimnazjum w sprawie powstania Rady Gimnazjum pierwszej kadencji,
3)         o odwołanie nauczyciel ze stanowiska Dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego Gimnazjum do organu uprawnionego do odwołania.
5.       Rada Pedagogiczna ma prawo:
1)         wymagać od Dyrektora realizacji uchwał podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
2)         dwukrotnie w ciągu roku otrzymać od Dyrektora Gimnazjum ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
3)         do przedstawienia jej przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny wyników przeprowadzonego mierzenia jakości pracy gimnazjum (raport o jakości edukacji w Gimnazjum – nie rzadziej niż raz na pięć lat),
4)         do udziału jej przedstawiciela w zespole oceniającym nauczyciela w przypadku odwołania od uprzednio ustalonej oceny.
6.       Zgodnie z postanowieniami art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty w szkołach, w których nie została powołana Rada Szkoły, jej zadania określone w art. 50 ustawy o systemie oświaty wykonuje Rada Pedagogiczna.
7.       Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków Rady,
8.       Uchwały Rady formułowane są w postaci aktu prawnego, a fakt ich podjęcia oraz potwierdzenie spełniania wymogów dla ich ważności odnotowane w protokole z posiedzenia Rady.
 
RADA SZKOŁY I RADA RODZICÓW
 
§ 12
 
1.       W Gimnazjum może być utworzona Rada Rodziców i Rada Gimnazjum, które są organami społecznymi.
2.       Rada Gimnazjum uczestniczy w rozwiązywaniu i opiniowaniu wszystkich spraw wewnętrznych szkoły, a także w ramach swoich kompetencji:
1)      uchwala statut Gimnazjum,
2)      występuje do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołami z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej Dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole,