Serwis UMiG Piotrków Kujawski

herb

Strona główna
kreska
img
img
img
img
img
img
belka
ico ico ico
Plan miasta Galeria Informator lokalny
ico ico ico
Pogoda Służba zdrowia Ekologia
kreska
baner
kreska

Komunikaty / Ogłoszenia

Ogłoszenie Osoby pobierające świadczenia rodzinne
więcej...
Posterunek Policji w Piotrkowie Kujawskim informuje, iż z dniem 01.04.2007 r. obowiązuje nowy numer telefonu do jednostki Policji
więcej...
Urząd Miasta i Gminy informuje, że pozostała część artykułów niewidocznych na stronie głównej Miasta i Gminy Piotrków Kujawski znajduje się w dziale Archiwum
więcej...
kreska kreska

Newsletter

belka
Czy muzyka i zabawa mogą być terapią?
Jesienią 2007 r., Szkoła Podstawowa w Piotrkowie Kujawskim, jako placówka zajmująca się kształceniem integracyjnym,

otrzymała wysokiej klasy, nowoczesny sprzęt ułatwiający kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W ramach projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej wdrażanego przez firmę Young Digital Planet SA z inicjatywy Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu współfinansowanego przez Unię Europejską została wyposażona w sprzęt do terapii logopedycznej oraz sprzęt wspomagający terapię zaburzeń psychosomatycznych: komputer, drukarkę  laserową, multimedialne  programy logopedyczne, słuchawki, mikrofon, pomoce dydaktyczne. Terapię prowadzi przeszkolony logopeda mgr Justyna Dorosz.
        Young Digital Planet SA to światowej klasy producent komputerowych programów edukacyjnych (seria EuroPlus+, eduROM) oraz najpopularniejszych w Polsce programów wspomagających terapię logopedyczną, m.in. Logopedia, Logo-gry, Sfonem, Echokorektor, mówiące obrazki. Programów, które uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię, a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do ćwiczeń.
      Otrzymane przez szkołę  „Systemy Badań Przesiewowych Słuchu, Wzroku i Mowy 2007" to seria multimedialnych programów komputerowych, przeznaczonych do badania słuchu, wzroku i mowy przede wszystkim u dzieci i młodzieży. Przy tworzeniu systemów wzięto również pod uwagę możliwość diagnozowania dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
         Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, podczas których mały pacjent nierzadko się zniechęca. W wykonywaniu wielokrotnie powtarzających się czynności, odciążyć logopedę może komputer. Dziecko, mając kontakt z komputerem, pracuje znacznie chętniej, gdyż kojarzy terapię głównie z zabawą.
        W grudniu 2007r. z inicjatywy Centrum Audio-Psycho-Fonologii „ ESPACE”, firmy Edukacja Polska S.A. w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego , Szkoła Podstawowa
w
Piotrkowie Kujawskim otrzymała wysokiej jakości sprzęt do stymulacji audio psycho- lingwistycznej metodą Tomatisa. Warunkiem otrzymania sprzętu przez wybrane szkoły, placówki było odbycie szkolenia ,wzięły w nim udział logopeda szkolny Justyna Dorosz
i nauczyciel oddziału integracyjnego Elżbieta Siwińska. Panie uzyskały certyfikaty do prowadzenia terapii metodą Tomatisa.
Co to jest Metoda Tomatisa (stymulacja audio-psycho-lingwistyczna)
        Przeszło 40 lat temu profesor Alfred A. Tomatis, francuski otolaryngolog, neurolog
i foniatra dokonał kilku zaskakujących obserwacji, które w następstwie doprowadziły do rozwoju tzw. metody Tomatisa. W literaturze przedmiotu metoda ta znana jest również jako „trening uwagi słuchowej”, „stymulacja słuchowa” lub „trening audio-psycho-lingwistyczny”,
a podstawowym jej celem jest wspomożenie funkcji słuchowej przez co następuje poprawa koncentracji, jakości uczenia się, wspomożenie zdolności językowych, komunikacyjnych, zwiększenie kreatywności oraz poprawa jakości zachowań społecznych.
        Metoda Tomatisa jest metodą treningu słuchowego przeprowadzonego za pomocą urządzenia zwanego elektronicznym uchem. Składają się na nią sesje słuchania materiału dźwiękowego oraz konsultacje dodatkowe wraz z oceną audio-psycho-fonologiczną.
        Metoda Tomatisa okazała się bardzo skuteczna w terapii dzieci z problemami szkolnymi typu: zaburzenia uwagi, mowy, koncentracji, dysleksja. Zastosowanie tej metody przyniosło również zadowalające efekty w przypadku dzieci autystycznych i z problemami koordynacji sensomotorycznej.
        W przypadku dorosłych terapia z powodzeniem stosowana jest w leczeniu depresji, wspomaga asymilację i integrację języków obcych oraz kształcenie i udoskonalanie umiejętności komunikacyjnych. Okazała się zbawienna dla osób, dla których głos i słuch są narzędziem pracy: muzyków, śpiewaków, aktorów.
        Korzyści odnotowane przy zastosowaniu metody Tomatisa dotyczą też „zysków psychologicznych” - wzrostu pewności siebie, poziomu energii, motywacji, jasności umysłu i lepszego samopoczucia.
       Obecnie metodę Tomatisa wykorzystuje się w ponad 250 centrach stymulacji audio-psycho-lingwistycznej na całym świecie prowadzonych przez doświadczonych, dyplomowanych specjalistów z dziedziny psychologii, medycyny, edukacji, terapii zajęciowej i muzykologii.
        Rozwinięta i opracowana przez Tomatisa metoda stymulacji słuchowej opiera się na wielu założeniach teoretycznych dotyczących rozmaitych funkcji ucha i ich powiązań z głosem. Badania przeprowadzone przez Tomatisa niezbicie dowodzą, że wpływa ona na sposób w jaki porozumiewamy się i funkcjonujemy w otoczeniu, nasze samopoczucie oraz stan psychiczny.
        Obecnie pojawia się coraz więcej opracowań naukowych potwierdzających efektywność „metody Tomatisa”. Prowadzonych jest również wiele badań klinicznych dających świadectwo wiarygodności i efektywności opisywanej metody.