Serwis UMiG Piotrków Kujawski

herb

Strona główna
kreska
img
img
img
img
img
img
belka
ico ico ico
Plan miasta Galeria Informator lokalny
ico ico ico
Pogoda Służba zdrowia Ekologia
kreska
baner
kreska

Komunikaty / Ogłoszenia

Ogłoszenie Osoby pobierające świadczenia rodzinne
więcej...
Posterunek Policji w Piotrkowie Kujawskim informuje, iż z dniem 01.04.2007 r. obowiązuje nowy numer telefonu do jednostki Policji
więcej...
Urząd Miasta i Gminy informuje, że pozostała część artykułów niewidocznych na stronie głównej Miasta i Gminy Piotrków Kujawski znajduje się w dziale Archiwum
więcej...
kreska kreska

Newsletter

belka
Przyzwyczajamy się do przedszkola...

          Moment przekroczenia przez dziecko 3- letnie progu przedszkola jest nadzwyczaj trudnym przeżyciem, dlatego konieczne jest wspieranie go przez rodzinę i nauczycieli. Z tego względu szczególną uwagę należy poświęcić procesowi przystosowania się dzieci do instytucji wychowania zbiorowego jaką jest przedszkole.
Wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych wskazują na to, iż jedną z przyczyn adaptacyjnych dzieci jest brak współpracy między rodziną a przedszkolem. Z badań wynika również, że dzieci wychowywane w sposób racjonalny mają mniej trudności w przystosowaniu się do przedszkola niż dzieci wychowywane w sposób liberalny lub nadopiekuńczy.

          Łagodny start w środowisko przedszkolne może m.in. zapewnić opanowanie umiejętności samoobsługowych. Poziom opanowania tych umiejętności ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa i niezależności dziecka.
Przedszkole oczekuje, iż dziecko 3- letnie powinno mieć opanowane następujące czynności samoobsługowe:
• samodzielne jedzenie łyżką,
• mycie rąk,
• samodzielne korzystanie z toalety,
• zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby,
• rozpoznawanie swoich rzeczy,
• czyszczenie nosa,
• znajomość swojego imienia i nazwiska.

Przeciętny rozwój dziecka umożliwia w pełni opanowanie tych umiejętności. Jednak dzieci przychodząc do przedszkola często różnią się pod względem dojrzałości przedszkolnej, co wynika z systemu wychowawczego w rodzinie.

          Tyle wynika z teorii dotyczącej przystosowania się dziecka do nowych warunków przedszkolnych. Proces adaptacji w roku szkolnym 2010/2011 przebiegł nadzwyczaj gładko. Grupy młodsze w naszym przedszkolu  w tym roku są dwie. W jednej i drugiej dominują jednak dzieci starsze czyli 4- letnie. Spowodowało to, że dzieci w mniejszym stopniu rozpaczały podczas rozstań z rodzicami. Najwidoczniej nasze 4 -latki okazały się już w pewien sposób dojrzałe emocjonalnie oraz bardzo odważne. Tygryski to grupa gdzie najwięcej jest trzylatków  (10 na 25 dzieci). Falę płaczu po miesiącu spędzonym w naszym przedszkolu mamy już za sobą. Na 25 dzieci popłakiwało tylko pięcioro, pomogły jednak własne pluszanki przyniesione z domu, kocyki i smoczki, ale przede wszystkim chwile spędzone w objęciach pani. Stały, niezmienny rytm każdego dnia w przedszkolu oraz fajna zabawa w sali i na świeżym powietrzu, również zdecydowanie ułatwiły                i przyspieszyły adaptację dzieciom najmłodszym.


Magdalena Gregor