Serwis UMiG Piotrków Kujawski

herb

Strona główna
kreska
img
img
img
img
img
img
belka
ico ico ico
Plan miasta Galeria Informator lokalny
ico ico ico
Pogoda Służba zdrowia Ekologia
kreska
baner
kreska

Komunikaty / Ogłoszenia

Ogłoszenie Osoby pobierające świadczenia rodzinne
więcej...
Posterunek Policji w Piotrkowie Kujawskim informuje, iż z dniem 01.04.2007 r. obowiązuje nowy numer telefonu do jednostki Policji
więcej...
Urząd Miasta i Gminy informuje, że pozostała część artykułów niewidocznych na stronie głównej Miasta i Gminy Piotrków Kujawski znajduje się w dziale Archiwum
więcej...
kreska kreska

Newsletter

belka
Poczucie własnej wartości .

 Niska samoocena może ujawniać się w:

  • niemożności cieszenia się z sukcesów,
  • bojkotowaniu cudzych osiągnięć,
  • niskiej odporności na choroby,
  • złych nawykach żywieniowych i życiowych,
  • chronicznym lęku lub depresji,
  • w złym wyborze partnera,
  • frustracji w małżeństwie,
  • trwaniu w pracy nie przynoszącej satysfakcji,
  • agresji,
  • niepodejmowaniu wyzwań,
  • obawie przed zmianami.

CZY CHCEMY, ABY NA TAKIE TRUDNOŚCI NAPOTKAŁY NASZE DZIECI?!

Drodzy rodzice! 


Serdecznie zapraszamy do udziału w Programie „Czytające Przedszkola”!  To gwarantowany sposób lepszego przygotowania dzieci do szkoły i do życia!
     Lata przedszkolne to dla każdego dziecka czas niezwykle intensywnego poznawania świata, gromadzenia wiedzy, rozwijania i doskonalenia wielu umiejętności. Kluczowym narzędziem poznawczym, a zarazem warunkiem dobrego funkcjonowania w społeczeństwie jest język. Pozwala on myśleć, zadawać pytania, opisywać świat i wyrażać swe opinie. Ułatwia zawieranie i pielęgnowanie znajomości, dzięki niemu można snuć marzenia  i refleksje. Język potrzebny jest nie tylko dzieciom, które wciąż pytają "dlaczego?" i dzięki temu szybko się uczą, lepiej rozumieją świat i coraz sprawniej się w nim poruszają. Język potrzebny jest także dorosłym. To nasz największy sojusznik w kontaktach z innymi, w pozyskiwaniu informacji i wiedzy, w przekonywaniu do swoich racji. Ale język potrafi być też najgorszym wrogiem, gdy jest ułomny i nieporadny - utrudnia wtedy komunikację, jest przyczyną nieporozumień i porażek. Słaba znajomość języka to źródło ciągłych frustracji i poważna przeszkoda w osiąganiu sukcesów zarówno w życiu społecznym, jak i zawodowym oraz prywatnym. Wczesne dzieciństwo jest wyznaczonym przez ewolucję, krytycznym czasem na naukę języka. Braków wyniesionych z tego okresu zwykle nie da się nadrobić. Dlatego nauczenie dzieci poprawnego, bogatego i pięknego języka oraz swobody w posługiwaniu się nim, jest jednym z najważniejszych powinności dorosłych wobec najmłodszych i darów, jakie możemy im przekazać To prawdziwa przepustka do lepszego życia.
        Wprowadzając codzienne czytanie, możemy pomóc dzieciom w dobrym, a może nawet w doskonałym opanowaniu ojczystego języka.                                                                                                                                                                                              Fundacja  „Cała Polska czyta dzieciom” wspiera czytające przedszkola swoimi materiałami edukacyjnymi        i promocyjnymi.
 Nauczenie języka wymaga
bezpośredniej obecności zaangażowanej osoby, która objaśnia świat, reaguje na dziecięce pytania i zachowania, zachęca dziecko do rozmowy. Dzieci uczą się języka, gdy wyraźnie słyszą poprawny język, gdy widzą dorosłego, który do nich mówi lub im czyta, gdy wielokrotnie słyszą te same zdania i teksty, gdy mają okazję do zadawania pytań i do mówienia. Dlatego telewizja i komputer nie są dobrymi nauczycielami języka. Codzienne głośne czytanie przez dorosłego jest niezwykle skutecznym sposobem zbudowania bogatego zasobu słów, nauczenia - bez żadnych formalnych lekcji i ćwiczeń - poprawnej gramatyki i składni, a także doskonalenia mowy. Dziecku, któremu codziennie wyraźnie czytamy i dużo z nim rozmawiamy, nie będą potrzebni logopedzi i żmudne ćwiczenia wymowy. Czytanie dziecku to także najskuteczniejszy sposób wychowania człowieka z wyobraźnią, samodzielnie myślącego i mądrego, który będzie umiał sobie radzić ze zmianami w życiu. Wychowany na codziennym czytaniu człowiek będzie także umiał postępować etycznie. Mądre książki przynoszą wzorce właściwych zachowań. Dzięki czytaniu i rozmowie o  problemach, które porusza książka, dzieci uczą się odróżniania dobra od zła, rozwija się ich wrażliwość moralna. Potrafią wówczas zastanowić się nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Zatem codzienne lektury to znakomity sposób uczenia dzieci wartości moralnych, które pomogą im budować dobre relacje z ludźmi. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za pieniądzem. Wobec narastającej demoralizacji młodego pokolenia, nauczanie od najmłodszych lat wartości moralnych, takich jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, czy solidarność, powinno być sprawą priorytetową dla rodziców, społeczeństwa i państwa.
Zaszczepiona w dzieciństwie pasja do książek i czytania jest
witaminą dla psychiki i umysłu dziecka, a jednocześnie chroni je przed uzależnieniem od mediów elektronicznych i fałszywych wartości masowej kultury.
Czytanie jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości, gdyż tylko wyrobiony czytelnik jest w stanie radzić sobie w powodzi informacji i nadążyć za szybkim rozwojem wiedzy.
Tymczasem, jak na ironię, współczesne dzieci dorastają w ubogim językowo środowisku. Rodzice – z braku czasu oraz świadomości, że codzienny kontakt z dzieckiem, wypełniony rozmowami, wspólnymi zabawami   i czytaniem, jest niezbędny dla jego pełnego rozwoju -  coraz mniej poświęcają dzieciom czasu, mało z nimi rozmawiają i mało im czytają. Zabawy z rówieśnikami na podwórku są coraz rzadsze, dziadkowie mają coraz mniejszy udział w wychowywaniu wnuków. Kontakt z żywym słowem wyparła telewizja, której narzędziem nie jest język, lecz obraz. W efekcie dzieci coraz gorzej znają język. Nie potrafią dobrze wymawiać słów, nie rozumieją najprostszych tekstów i poleceń. Są coraz gorzej przygotowane do wyzwań szkoły i życia.
Najważniejszą rolę w budowaniu nawyku czytania powinien odgrywać
dom, a przedszkole i szkoła mogą  uzupełniać domowe czytanie, a tam, gdzie całkiem go brak, dać zaniedbanym dzieciom szansę codziennego kontaktu ze słowem czytanym. Paradoks polega na tym, że poszukujemy wielu, często kosztownych sposobów, by dzieci lepiej i szybciej się rozwijały. Tymczasem codzienne czytanie jest łatwym i bezinwestycyjnym sposobem na osiągnięcie tego celu. I dzieci je uwielbiają. Warunek powodzenia tej metody to dobra wola dorosłych i ich motywacja do codziennego czytania, wyrastająca z przekonania, że jest ono ważne i może odmienić życie.  
Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na wykształconych, kulturalnych, mądrych i dobrych ludzi wychowujmy je w miłości do książek, codziennie czytając im dla przyjemności: w domu, w przedszkolu i w szkole. O przyszłości naszego kraju zadecyduje poziom ludzi, których wychowujemy dziś.

 

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań skuteczności
programów „Czytające szkoły” i „Czytające Przedszkola”:

Badania, sfinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i przeprowadzone przez Ośrodek Ewaluacji, wykazały, że w szkołach, które wprowadziły codzienne czytanie uczniom nastąpiły bardzo pozytywne zmiany:

1.     poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów,

2.     zwiększenie zasobu słownictwa czynnego i biernego,

3.     wzrost wiedzy ogólnej uczniów,

4.     wzrost zrozumienia tekstów i poleceń,

5.     poprawa umiejętności refleksji i krytycznego myślenia,

6.     rozwój wyobraźni i poczucia humoru,

7.     poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami,

8.     powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami,

9.     spadek ilości aspołecznych, prowokacyjnych i agresywnych zachowań,

10.   wzrost zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu,

11.   wzrost czytelnictwa - uczniowie wypożyczają więcej książek

12.   Międzynarodowy aspekt kampanii czytania skłania do rozważenia wartości moralnych takich jak szacunek i solidarność. Zachęcamy do sięgnięcia po książkę „Z dzieckiem w świat wartości” w której wyjaśniamy, dlaczego szacunek jest wartością trafniejszą niż tolerancja.

Polecamy do czytania dzieciom książki o szacunku:

Dla dzieci młodszych:

Hans Christian Andersen, Brzydkie Kaczątko
Jan Brzechwa, Kwoka
Jack Canfield, Marc Victor Hansen, Balsam dla duszy dziecka
Astrid Lindgren, Rasmus i włóczęga; Dzieci z Bullerbyn
Ted i Jenny O’Neal, Szacunek- ja na niego zasługuję i innym go okazuję!
Beata Ostrowicka, Ale ja tak chcę 
Max Velthuijs, Żabka i obcy, 
Anne – Cath. Westly, Sekret Taty i ciężarówka

Dla dzieci starszych:

Ben Carson, Cudowne ręce
Dorota Terakowska, Samotność bogów
Jack Canfield, Marc Victor Hansen, Kimberly Kisberger, Balsam dla duszy nastolatka
Ryszard Kapuściński, Inny
Harper Lee, Zabić drozda
George Orwell, Folwark Zwierzęcy
Amos Oz, Jak uleczyć fanatyka
Anika Thor, Prawda czy wyzwanie
Tereska Torres, Pamiętnik na trzy głosy

Opracowano na podstawie artykułu kampanii CPCD.                                                                                                  Koordynator do spraw kampanii Katarzyna Ulewicz