Serwis UMiG Piotrków Kujawski

herb

Strona główna
kreska
img
img
img
img
img
img
belka
ico ico ico
Plan miasta Galeria Informator lokalny
ico ico ico
Pogoda Służba zdrowia Ekologia
kreska
baner
kreska

Komunikaty / Ogłoszenia

Ogłoszenie Osoby pobierające świadczenia rodzinne
więcej...
Posterunek Policji w Piotrkowie Kujawskim informuje, iż z dniem 01.04.2007 r. obowiązuje nowy numer telefonu do jednostki Policji
więcej...
Urząd Miasta i Gminy informuje, że pozostała część artykułów niewidocznych na stronie głównej Miasta i Gminy Piotrków Kujawski znajduje się w dziale Archiwum
więcej...
kreska kreska

Newsletter

belka
Wartościowe książki

   Czytanie to doskonała forma kontaktu z dzieckiem. Dziecko słucha wówczas głosu zaangażowanego rodzica, może się do niego przytulić, obserwować jego mimikę i gesty. Jest to świetny moment do wspólnej zabawy i śmiechu, ale też do prowadzenia rozmów. Często dzieci zadają pytania, aby upewnić się, czy dobrze zrozumiały treść książki, poznać znaczenie słów lub mają skojarzenia z poruszanymi tematami. Wychodząc od pytań dzieci lub zadając własne pytania możemy skierowania ich uwagę na emocje i wartości.

Formułując pytania dla dzieci pamiętajmy, aby były otwarte i nie sugerowały odpowiedzi. Oto przykłady:

  • Jak zachował się bohater książki? Co zrobił?
  • Dlaczego?
  • Jak się wówczas poczuł?
  • Jakie były uczucia osób zaangażowanych w to wydarzenie?
  • Jakie były skutki zachowania bohatera – dla niego i innych osób?
  • Jak to wpłynęło na  przyszłość bohatera i jego otoczenia?
  • Kto na tym zyskał, a kto stracił?
  • Jaki cel chciał osiągnąć bohater? Co mu się udało, a co nie? Dlaczego?
  • Jakie wnioski bohater wyciągnął z doświadczenia? Czego się nauczył?

Ważne jest, aby w tych rozmowach nie narzucać dzieciom swojego zdania. Lepiej, żeby się przyjrzały zachowaniom bohaterów i ich skutkom. Wielokrotne rozmowy pozwolą dzieciom zastanowić się na danym tematem, wyciągnąć wnioski we właściwym dla nich tempie.

Można też poćwiczyć wyobraźnię i zastanowić się „Co by było gdyby...” Istnieje wówczas szansa, że dziecko zobaczy problem z różnych perspektyw. Może też postawić się na miejscu różnych bohaterów i przemyśleć, czy chciałoby, aby jemu przydarzyły się takie przygody.

Dzięki takim rozmowom dziecko pozna pojęcia poszczególnych wartości, zobaczy korzyści płynące z ich stosowania oraz negatywne skutki wynikające z zaniedbań, a w rezultacie samodzielnie oceni, w jaki sposób warto postępować.

Pamiętajmy też, aby nie zmuszać dzieci do rozmowy. Jeśli nie chcą odpowiadać na pytania, dajmy im do tego prawo. Wystarczy, że wysłuchały historii.

 

Opracowano na podstawie artykułu  CPCD

Lider  kampanii CPCD