Serwis UMiG Piotrków Kujawski
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. | |
|
|
„Należy zrobić wszystko, aby w powszechnej świadomości zakorzeniło się humanistyczne przesłanie, że prawdziwa integracja zaczyna się w sercu człowieka.”
Bez względu na wiek, miejsce zamieszkania, czy wykształcenie człowiek jest równoprawnym członkiem społeczeństwa. Tworzymy wspólnotę, a fakt bycia jej uczestnikiem nie tylko stwarza nam olbrzymie możliwości, ale również zobowiązuje. Każdy człowiek ma ogromną potrzebę obcowania z drugim człowiekiem. Dzieci niepełnosprawne już od samego początku powinny rozwijać się w środowisku rówieśników, wolnym od uprzedzeń, odzwierciedlającym obraz całego społeczeństwa. Nasze dzieci mają taką możliwość korzystając z zajęć wspierania organizowanych w naszym przedszkolu.
|
|
Celem zajęć jest dać szansę różnym dzieciom, pozwolić nawiązać wzajemne kontakty, nawzajem dostosować i uczyć się oraz stworzyć jedną grupę. Integracja nie jest jednostronnym procesem, w którym dzieci niepełnosprawne zostaną włączone do grupy dzieci zdrowych, lecz jest to proces obustronny. Każdy od każdego czegoś się uczy, każdy musi znaleźć swoje miejsce w grupie i poradzić sobie z powstającymi trudnościami. |
|
Aktywność dzieci zdrowych, ich spontaniczność, mobilizuje dzieci niepełnosprawne do pracy na zajęciach i po zajęciach. Jest to najlepszy czynnik stymulujący rozwój każdego dziecka niepełnosprawnego, dzieci niepełnosprawne zachęcane przez swoich rówieśników stawiają sobie wymagania i cele, które zmuszają je do osobistej mobilizacji, a nawet są wyzwaniem przekraczającym ich możliwości. |
|
Wspólna nauka, zabawa, pomoc, takiego bezpośredniego, całodziennego obcowania nie zastąpią żadne specjalne zajęcia integracyjne. Najodpowiedniejszym czasem na kształtowanie prawidłowych postaw wobec drugiego człowieka, a więc również niepełnosprawnego, jest właśnie okres przedszkolny. Wspólne przebywanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych to możliwość różnorodnych, wzajemnych oddziaływań jednych dzieci na drugie.
Katarzyna Ulewicz
|