Serwis UMiG Piotrków Kujawski

herb

Strona główna
kreska
img
img
img
img
img
img
belka
ico ico ico
Plan miasta Galeria Informator lokalny
ico ico ico
Pogoda Służba zdrowia Ekologia
kreska
baner
kreska

Komunikaty / Ogłoszenia

Ogłoszenie Osoby pobierające świadczenia rodzinne
więcej...
Posterunek Policji w Piotrkowie Kujawskim informuje, iż z dniem 01.04.2007 r. obowiązuje nowy numer telefonu do jednostki Policji
więcej...
Urząd Miasta i Gminy informuje, że pozostała część artykułów niewidocznych na stronie głównej Miasta i Gminy Piotrków Kujawski znajduje się w dziale Archiwum
więcej...
kreska kreska

Newsletter

belka
„Tajemniczy ogród”

Integracja w edukacji to możliwość wspólnego bycia ze sobą dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, nie tylko w procesie wychowania i nauczania, ale przede wszystkim w życiu codziennym. Obcowanie uczniów zdrowych i niepełnosprawnych stanowi szansę dla obu grup. W gronie zdrowych rówieśników przygotowują się na miarę swoich możliwości do samodzielnego pokonywania problemów, jakie niesie ze sobą codzienność. Albowiem żaden nauczyciel, bez względu na talent i kompetencje, nie zastąpi dziecku społecznego otoczenia innych dzieci. To właśnie przedszkole wprowadzi dziecko w świat dotąd dla niego obcy, uczy go tego, że istnieją inne dzieci i ich potrzeby – zachodzi tu proces socjalizacji dziecka. Dziecko nabywa wiele innych umiejętności i wiadomości o otaczającym go świecie bliższych i dalszych znajomych. Nabywa funkcjonowania w grupie rówieśniczej, kształtuje swoją osobowość, próbuje zrozumieć i akceptować uczucia innych. Przedszkole jest systemem który formalizuje role społeczne. Dziecko musi ten świat poznać i musi się do niego przyzwyczaić. W przedszkolnych w oddziałach integracyjnych już od wczesnego dzieciństwa uczy się dzieci wzajemnej życzliwości, tolerancji i zrozumienia. Stwarza się korzystne sytuacje, które wspierają umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania. Placówki integracyjne dają szansę wychowania młodego pokolenia, które będzie w przyszłości akceptowało i rozumiało ludzi niepełnosprawnych. To właśnie w przedszkolu dziecko od najwcześniejszych lat swego życia uczy się tolerancji, wyrozumiałości, solidarności, poszanowania godności każdego człowieka i szacunku dla innych. Uzewnętrznia tam społeczne wartości i normy, które mu pokazuje rodzina i inne grupy społeczne i kształtuje swoją tożsamość. Kontakty partnerskie motywują dziecko do akceptowania własnych ograniczeń, uczą zaufania do siebie i świata, rozwijają samodzielność. Najwyższą korzyścią dzieci pełnosprawnych wydają się być doświadczenie społeczne z bezpośredniego obcowania z niepełnosprawnymi rówieśnikami. Dzieci zdrowe spontanicznie przyjmują „role terapeutyczne” opiekując się, pomagając, a nawet naśladując zajęcia nauczycielki. W ten sposób kształtuje się postawa „otwarcia” na drugiego człowieka  i jego potrzeby. Dzieci uczą się tolerancji i prawdziwej akceptacji odmienności oraz widzenia niepełnosprawnego „ponad” jego ograniczeniami, a nie przez pryzmat kalectwa.
Integracja jest traktowana jako wspólna szansa, możliwość wpisywania się w takie tworzenie świata , w którym rywalizacja i „wyścig szczurów” nie są wyznacznikami sprawności, umiejętności i wartości człowieka. W takim świecie jest więcej pozytywnych emocji, życzliwości, zrozumienia, miłości i pokoju. Integracja jest zatem nie tylko sposobem zaspakajania potrzeb dzieci specjalnej troski, lecz także perspektywą wychowania.
W procesie integracji społecznej osoby niepełnosprawne nie oczekują litości, tylko życzliwości i akceptacji zarówno przez swoich rówieśników jak i przez dorosłych. Cechy te powinno zacząć się kształtować już u najmłodszych dzieci, czyli w wieku przedszkolnym gdyż bardzo często, w późniejszych fazach rozwojowych stosunki między dziećmi sprawnymi i niepełnosprawnymi w wyniku wzajemnego poznania się dzieci w naturalnych kontaktach społecznych są już nieprawidłowe i wymagają przekształcenia. W edukacji integralnej najistotniejsze jest kształtowanie tolerancji i życiowej odpowiedzialności. Wzajemne kontakty dzieci zdrowych i niepełnosprawnych uczą życzliwości, otwartości, umiejętności dostrzegania problemów innych ludzi, a także przeciwdziałają egoizmowi. Integracja jest fundamentem uczenia się takiego świata, jakim on rzeczywiście jest i jak w nim należy prawidłowo funkcjonować. Przedszkole integracyjne jest takim miejscem, w którym kształtuje się empatia, koleżeńskość, akceptacja i tolerancja inności. Jest ono otwarte dla otoczenia, ludzi i instytucji. Wszyscy są włączeni w życie przedszkola: uczą się razem i nawzajem od siebie.
Placówki integracyjne dają szanse wychowania młodego pokolenia, które będzie przyjmowało ludzi niepełnosprawnych na ulicy, w szkole, restauracji. Stwarzając dziecku pozytywną atmosferę ofiarowuje się mu możliwości doznania wszystkich ważniejszych doświadczeń z których buduje ono obraz samego siebie i otaczającego je świata.
Wspólne przebywanie
dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi stwarza możliwości różnorodnych wzajemnych oddziaływań jednych dzieci na drugie. Pozytywnym działaniem jest umożliwienie kontaktu i współżycia dzieci zdrowych z tymi, które z różnych przyczyn są nieco inne a czego wychowankowie zwykłych szkół są pozbawieni. Pasjonujące jest to jak rozwija się niepełnosprawne dziecko w stymulującym je otoczeniu, jak rozwija się wspólnota, a wszyscy jej uczestnicy wzajemnie wzbogacają się tworząc podstawę kontaktów społecznych w późniejszym życiu. Z reguły małe dzieci podchodzą do siebie bez uprzedzeń, otwarcie, nie muszą przezwyciężać dystansu i oporu. Wtedy też zachodzi większe prawdopodobieństwo rozwijania się u dzieci niepełnosprawnych pozytywnych emocjonalnie form obcowania z pełnosprawnymi, kształtowania osobowości otwartej i gotowej do współdecydowania i współuczestnictwa w różnych sytuacjach i formach aktywności grupy. Dzieci niepełnosprawne są obdarzone wielkimi i gorącymi sercami, emanuje z nich tak wiele ciepła i serdeczności, iż normalnego śmiertelnika goniącymi za dobrami materialnymi, stojącego twardo na ziemi - może to sparaliżować.  Dlatego też otrzymują od dzieci zdrowych tak wiele bodźców, co stwarza im to większą możliwości poznania zachowań i sposobów postępowania dzieci zdrowych. Poprzez kontakty ze zdrowymi rówieśnikami mają możliwość poznania norm i zasad obowiązujących w grupie społecznej. Kontakty partnerskie motywują dziecko do akceptowania własnych ograniczeń, uczą zaufania do siebie i świata, uodparniają na przejawy zainteresowania jego osobą. W grupie integracyjnej dzieci niepełnosprawne mogą realizować swoje potrzeby psychiczne i osiągnąć poczucie bezpieczeństwa, a także przygotować się do późniejszego życia w zwykłej grupie społecznej. Doświadczenia jakie zdobywają w gronie swoich zdrowych, prawidłowo rozwijających się kolegów, są niezbędne w drodze do osiągnięcia samodzielności i opanowania licznych umiejętności potrzebnych w ich późniejszym życiu. Dzieci niepełnosprawne, naśladując te sprawne, czynią szybsze postępy w rozwoju. Dzieci niepełnosprawne w środowisku zdrowych rówieśników rozwijają się zdumiewająco dobrze i często właśnie z innymi dziećmi udaje im się osiągnąć to, o co bezskutecznie starają się dorośli. Czują się akceptowane, bezpieczne i mają szansę osiągania sukcesów.
Natomiast dzieci pełnosprawne uczą się tolerancji, uwalniają się od przesądów wobec swoich rówieśników, uczą się udzielania im pomocy, nabywają wrażliwości, rozwijają wyobraźnie, stają się bardziej uważne w kontaktach z innymi. To właśnie zdrowi rówieśnicy dostrzegają indywidualne cechy i zdolności u swoich mniej sprawnych kolegów, uczą się nawiązywać z nimi sympatie i przyjaźnie. Uczą się także akceptacji odmienności oraz widzenia niepełnosprawnego ,,ponad” jego ograniczeniami, a nie przez pryzmat jego kalectwa. Tylko rzeczywisty, partnerski kontakt umożliwia prawidłową ocenę możliwości i potrzeb osób niepełnosprawnych, co może okazać się bardzo ważne w dorosłym życiu zarówno dla zdrowych jak i chorych. W procesie integracji kształtuje się u dzieci zdrowych przekonanie, że każdy ma prawo do wspólnej nauki niezależnie od stanu zdrowia i sprawności i że nie należy nikogo wykluczać z tej grupy. Wspólne życie i wspólna nauka służy w taki sam sposób dzieciom sprawnym jak i dzieciom niepełnosprawnym, i jest korzystna dla obu tych grup. Każdy od każdego czegoś może się nauczyć, każdy też musi znaleźć swoje miejsce w grupie, a także poradzić sobie z powstającymi trudnościami  i przeszkodami. W integracyjnej grupie rówieśniczej dzieci uczą się respektowania swoich aktualnych potrzeb i szczególnych ograniczeń życiowych. Niesprawność i odmienne zachowanie nie jest zauważane jako nienormalność , lecz każdy jest akceptowany i tolerowany takim jaki jest. Jednak samo włączenie dziecka niepełnosprawnego w życie grupy rówieśniczej nie stanowi jeszcze o sukcesie integracji. Konieczne jest, bowiem odpowiednie wsparcie wychowawcze i oddziaływania zmierzające do budowania partnerstwa między wszystkimi wychowankami, oraz uczestnictwo dzieci niepełnosprawnych w dziecięcych działaniach. Ważnym jest, aby w tego rodzaju kontaktach podejmowano działania stymulujące rozwój w atmosferze akceptacji i dialogu, i aby kształtowano między dziećmi sprawnymi i niepełnosprawnymi poprawne stosunki interpersonalne, więzi koleżeńskie i przyjacielskie. Istotną rolę w budowaniu tych więzi odgrywa wychowawcze postępowanie nauczycieli, gdyż nie nauczy się dzieci tolerancji i szacunku dla inności, jeśli nie zobaczą tego u osób dorosłych. To od tego postępowania w dużej mierze zależy, jakie pozycje zajmą dzieci niepełnosprawne wśród swoich rówieśników oraz jakie rolę będą przyznawane im w klasie. Rolą nauczyciela jest również wzmożenie oddziaływań rewalidacyjnych, „ulewnego deszczu” i różnorodnych działań stwarzających warunki i sytuacje do tego, aby zintegrować grupę. Dzieci wiedzą jak ważna i naturalna jest integracja. Bo dla dzieci nie ma znaczenia czy Kasia jest na wózku, czy Magda nie rozpoznaje liter. Ważniejsze jest to, czy chce i potrafi się razem bawić – a ta umiejętność to już częściej sprawa mądrego wychowania niż możliwości dzieci. W każdym społeczeństwie żyją ludzie, których określa się mianem niepełnosprawnych. Ich niepełnosprawność może dotyczyć sfery fizycznej, emocjonalnej lub umysłowej. Często życie tych ludzi przebiega w izolacji społecznej, a przecież podstawową potrzebą każdego człowieka jest uczestnictwo w życiu społecznym. Jeżeli jednak rozejrzymy się dookoła, spojrzymy na nasze budynki, środki lokomocji, wyposażenia budynków użyteczności publicznej, zauważymy, że nie są one dostosowane do potrzeb i możliwości niepełnosprawnych. Samo społeczeństwo ma też niewielką wiedzę o egzystencji niepełnosprawnych, a podejście niektórych ludzi do osób niepełnosprawnych, szczególnie upośledzonych i spraw z nimi związanych jest stereotypowe.
Aby to zmienić należy wychować nowe pokolenie dzieci, które będzie miało wysokie zrozumienie, tolerancję i poszanowanie dla odmienności drugiego człowieka.
,,Integracja” to nie tylko wyeliminowanie segregacji, izolacji, lecz adaptacja zwyczajnego, najbliższego środowiska przedszkolnego dla potrzeb dzieci niepełnosprawnych oraz organizacja specjalistycznej pomocy w ich kształceniu, wychowaniu i przygotowaniu zawodowym.
Kształcenie integracyjne odbywa się w naszym kraju od 13 lat. Daje ono równe szanse wszystkim dzieciom, również tym z zaburzeniami rozwoju i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Jednak należy dokonać jeszcze wielu zmian w samym systemie decyzji o miejscu edukacji dziecka, jak też urozmaicić wsparcie dla dzieci niepełnosprawnych.Powodzenie integracji zależy przede wszystkim od pełnej akceptacji i zrozumienia drugiego człowieka, zaakceptowanie jego inności, prawa do bycia sobą w całym swym pięknie ale i niedoskonałości. Dziś możemy już potwierdzić, że wspólna edukacja dzieci sprawnych i dzieci specjalnej troski jest możliwa i przynosi obustronne korzyści. Dzieci oddziałują na siebie wzajemnie, od najmłodszych lat wzrastają w przekonaniu, że uczestnictwo w społeczeństwie, w grupie jest prawem każdego człowieka niezależnie od jego sprawności umysłowej czy fizycznej. Dzieci przebywające razem na co dzień podczas zabawy i nauki poznają się, uczą się tolerancji i akceptowania innych. Praca  w klasach integracyjnych jest procesem trudnym, wymaga od nauczycieli ciągłego wzbogacania warsztatu pracy, ale przynosi wiele satysfakcji z własnych dokonań.
Nagrodą dla nauczyciela jest radość i uśmiech dziecka niepełnosprawnego, które jest wśród nas, a sukcesem potwierdzającym słuszność prowadzonych działań właściwy stosunek dzieci do siebie, umiejętność pracy i współdziałania w grupie, tolerancja i akceptacja oraz wzajemne zaufanie. Cała społeczność przedszkolna nauczy się naturalnej akceptacji odmienności drugiego człowieka, a placówka stanie się przedszkolem wszystkich dzieci, niezależnie od ich warunków fizycznych, intelektualnych i emocjonalnych. Prawidłowe funkcjonowanie jednostek niepełnosprawnych w życiu społecznym wymaga przede wszystkim właściwych postaw wobec nich ze strony otoczenia, tj. życzliwości opartej na zrozumieniu ich potrzeb i możliwości. Wymaga zrozumienia i tolerancji dla tego, co odmienne, odbiegające od określonego, stereotypowego wzorca zarówno ciała ludzkiego i jego funkcji, jak też zachowań się oraz głębszej oceny wartości człowieka. W dotychczasowych doświadczeniach integracyjnych nie zauważono, aby dzieci zdrowe przejmowały na stałe zachowania dzieci specjalnej troski. Przeciwnie w procesie wspólnego uczenia się dzieci zdrowe uczą się dostrzegania potrzeb innych, akceptacji i tolerancji wobec zachowań odmiennych, opiekuńczości i odpowiedzialności za słabszych. Dzieci niepełnosprawne zaś w czasie wspólnej zabawy i nauki nabywają wiele nowych umiejętności, dostrzegają swoje mocne strony, a nie tylko słabości. Stworzenie dzieciom niepełnosprawnym możliwości kształcenia w ramach ogólnego systemu szkolnego nierzadko nobilituje je w oczach innych, przywraca psychiczną równowagę i stwarza warunki do właściwego rozwoju emocjonalnego. Odpowiednie kompetencje nauczycieli warunkują właściwą edukację integracyjną co sprzyja nauczaniu i wychowaniu dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Im szybciej dziecko nauczy się nawiązywać kontakty i będzie obcowało z ludźmi zdrowymi, tym łatwiej pozbędzie się lęków przed nowym środowiskiem. Wśród zdrowych rówieśników dzieci niepełnosprawne zauważają, że kalectwo nie musi dyskryminować, ale też nie stawia ich w sytuacji uprzywilejowanej. Zapobiega to kształtowaniu się postaw roszczeniowych i unikaniu odpowiedzialności za własny los. W trakcie wykonywania wspólnych prac i zabawy dzieci zdrowe uczą się dostrzegania potrzeb innych, akceptacji i tolerancji wobec zachowań. Podsumowując z całym przekonaniem stwierdzam, że integrowanie dzieci niepełnosprawnych z pełnosprawnymi przynosi wielorakie korzyści: przełamuje bariery między nimi, uczy je tolerancji, wrażliwości i serdeczności. Coraz częściej utwierdzam się w przekonaniu, że każdy człowiek ma coś do zaoferowania innym, niezależnie od stopnia sprawności. Każdy jest nośnikiem pewnych dyspozycji i wartości, może powodować u innych osób pozytywne zmiany, wyzwalać dobre przeżycia, motywację, jeśli będzie miał stworzone ku temu odpowiednie warunki. Rodzice, nauczyciele i dzieci przedszkoli integracyjnych funkcjonują w kontekście społecznym, w którym zachodzą różne interakcje społeczne między ludźmi o różnych potrzebach edukacyjnych i sprawnościach. Pozwala to na uczenie się inności, akceptację czy tolerancję odmienności i zrozumienie indywidualności tempa rozwoju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INNI, ALE TACY SAMI.

TYDZIEŃ INTEGRACYJNY

Od 27 listopada do 4 grudnia obchodzimy w naszym przedszkolu Tydzień Integracji. Do świętowania zapraszamy wszystkie grupy przedszkolne.

PROGRAM TYGODNIA INTEGRACJI

1. 27 - 30 listopada
Wyrabianie szacunku wobec osób starszych                                        i niepełnosprawnych - wystawa prac uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w Nowej Wsi, Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego i Środowiskowego Domu Samopomocy w Radziejowie.

2. 29 listopada wspólnie ze społecznością wolontariatu przy Gimnazjum im Kardynała Stefana Wyszyńskiego  zorganizowane zostanie przedstawienie teatralne.

3.  27 listopada – „Wszyscy jesteśmy Europejczykami”- warsztaty wielokulturowe. Dzieci będą miały okazję dowiedzieć się więcej o komunikacji międzykulturowej  Bułgarii. Siostry Yulki i Gyuldzhana będą czytały bajki oraz przybliżą tradycje ich kraju.

4. 30 listopada będziemy uczestniczyć w przedstawieniu teatralnym „Legenda o Świętym Mikołaju.”

 ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO:

1.  Prowadzenia cyklu zajęć:  Inny nie znaczy gorszy”. (np. grubas, piegus, okularnik). Kształtowania postaw tolerancji wobec innych

2.  Cyklu zajęć: „Jesteśmy różni” - kształtowanie tolerancji wobec innych   i akceptacji samego siebie .

3.  Z wizytą u J. Korczaka czyli cykl zajęć

a) zapoznanie z życiem i twórczością Janusza Korczaka

b) kształtowanie u dzieci postaw obywatelskich

c) wyrabianie świadomości swoich praw i konieczności poszanowania praw drugiego człowieka

d) zapoznanie z "korczakowskimi" prawami dziecka oraz uświadomienie dzieciom że są one aktualne do dziś i zawarte w Konwencji Praw Dziecka

e) kształtowanie wśród dzieci wrażliwości na piękno literatury polskiej - poznajemy Króla Maciusia I.

4. Wystawy prac i wytworów dzieci związane z integracją:                                             

  a) wykonanie plakatu promujące integrację, które ozdobią nasze salę,          
 
b)prace plastyczne pod hasłem „Każdy z nas jest inny, wszyscy jesteśmy równi”,
 
c) „W świecie ciszy” – dowolna interpretacja tematu i dowolna technika plastyczna;

d) „Pachnąca laka” – każde dziecko w grupie maluje pastelami fragment łąki
z zawiązanymi oczami;

e) „Co potrafią moje usta?” – rozdmuchiwanie plamy tuszu lub farby plakatowej przy pomocy rurki do napojów;

f) „Tableau grupy” – każde dziecko rysuje swój własny portret, który umieszczamy na arkuszu brystolu w kolorze grupy;

g)„Medal przyjaźni” – codziennie dzieci ozdabiają kolejne części medalu - czteropłatkowego kwiatka - określonymi technikami plastycznymi.


5.Rozpoznawanie emocji

a)  zapoznanie z różnymi formami rozwiązywania konfliktów – Jestem wspaniały czyli Katalog dobrego przedszkolaka.

b) Gry i zabawy kształcące inteligencję emocjonalną. – Zabawy fundamentalne

c) odczytanie treści „KODEKSU DOBREGO KOLEGI” – podpisywanie kodeksu przez dzieci, które chcą i zobowiązują się go przestrzegać ( w dowolny sposób lub z pomocą nauczycielki, samodzielnie przez dzieci umiejące pisać)

 

Dobry kolega i dobra koleżanka:

 

Używa często słowa: „dziękuję, proszę, przepraszam”

Nie używa brzydkich słów i gestów

Nie robi krzywdy innym, nie bije, nie przezywa

Pomaga innym, pociesza, gdy komuś jest smutno

Nie wyśmiewa innych

Wszystkim się dzieli

Szanuje swoich rówieśników oraz dzieci zarówno starsze jak i młodsze

Odwiedza drugiego, gdy jest chory

Szanuje prace innych, zawsze czeka na swoją kolej.

 

 

Opracowały:

K. Ulewicz

E. Doręda

K. Dziubich